Sortowanie
Źródło opisu
Katalog zbiorów
(5)
Forma i typ
Książki
(5)
Publikacje popularnonaukowe
(2)
Dostępność
dostępne
(7)
Placówka
Wypożyczalnia (ul. Siennieńska 54)
(5)
Filia nr 1
(1)
Filia nr 11
(1)
Autor
Filipiak Marian
(1)
Masłyk-Musiał Ewa
(1)
Mordka Cezary
(1)
Sobczyk Mieczysław
(1)
Wieliczko Mieczysław Jerzy (1935-2009)
(1)
Rok wydania
2000 - 2009
(3)
1990 - 1999
(2)
Kraj wydania
Polska
(5)
Język
polski
(5)
Temat
Filozofia
(1)
Jeńcy wojenni
(1)
Kołakowski, Leszek (1927-2009)
(1)
Kultura
(1)
Organizacja
(1)
Polacy za granicą
(1)
Społeczeństwo
(1)
Statystyka
(1)
Zarządzanie
(1)
Zesłania
(1)
Temat: czas
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
1801-1900
(1)
1901-2000
(1)
Temat: miejsce
Rosja
(1)
Gatunek
Antologia
(1)
Pamiętniki
(1)
Dziedzina i ujęcie
Filozofia i etyka
(1)
5 wyników Filtruj
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia (ul. Siennieńska 54)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M/0 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia (ul. Siennieńska 54)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. W/316 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Kołakowski bada podstawę sporu i możliwości zasadnego wyboru między przeciwstawnymi rozwiązaniami. Jako jeden ze sposobów akceptacji alternatywnych wizji świata rozważa akt wiary religijnej (religia czy teologia naturalna mieści się u niego w ramach transcendentalizmu). Warto zaznaczyć, że problem sceptycyzmu w klasycznej jego postaci (jako problem sądów o świecie będącym bytem transcendującym akt poznawczy) pojawić się może dopiero wewnątrz opcji transcendentalistycznej! Myśl Kołakowskiego można pojąć jako nieustanny namysł nad treściami obu opcji, ich założeniami i konsekwencjami oraz możliwościami rozstrzygnięć. Także teoretyczne afirmacje filozofa, o czym już wspominałem, dają się interpretować jako stopniowa ewolucja od empiryzmu (coraz bardzej uszczegóławianego) do transcendentalizmu, czego opis zawiera niniejsza książka. Koncentrując swój wysiłek na próbie dokonania pewnej syntezy po- glądów Kołakowskiego za pomocą pary empiryzm-transcendentalizm, co było o tyle trudne, iż nie zawsze ich obecność była dana wprost, zwa- żywszy dodatkowo na brak opracowań na ten temat, o wiele mniej (niż- bym chciał) uwagi poświęciłem krytyce i komentarzom. Dla maksymalnej przejrzystości tekstu umieściłem je w oddzielnych partiach książki. Duże znaczenie ma, jak sądzę, wstępne zarysowanie ewolucji poglądów Kołakowskiego, co wiąże się z zagadnieniem ich periodyzacji.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia (ul. Siennieńska 54)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M/1 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Ta pozycja znajduje się w zbiorach 3 placówek. Rozwiń listę, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia (ul. Siennieńska 54)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31 (1 egz.)
Filia nr 1
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 31 (1 egz.)
Filia nr 11
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 311 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Temat tak precyzowany wymaga, szczególnie na wstępie, analizy semantycznej pojęcia ,jeniectwo",jako pochodnego i uogólnionego do liczby mnogiej pojęcia Jeniec", analizy, w której ten termin jako pierwotny najpierw przyciąga uwagę. "Jeniec" należy do słownictwa staropolskiego i oznaczał, co zgodnie odnotowują słowniki języka polskiego, "[...] który jest jętym" u Samuela Bogumiła Lindego, albo to "człowiek wzięty do niewoli w czasie wojny niewolnik", jak odnotowuje nowszy Witolda Doroszewskiego1. Wspomnijmy tu jeszcze piękną wykładnię dawnej polszczyzny w jej słowniku autorstwa Stefana Reczka, że Jęcstwo,jeństwo,jętstwo", to "niewola", a najstarszy, Jeniec, braniec, imaniec, pojmaniec" tworzy zbiorowe formy Jeństwo, połon, zagnanie"2.1 konkluzja: mimo upływu kilku stuleci treści tych pojęć zdają się być nieodmienne, zrozumiałe, jakby wyjęte z obiegowej polszczyzny schyłku XX wieku. Nieoceniony Linde przy polskim terminie przydał jeszcze porównawczy rosyjski i wymienia w formie pojedynczej odpowiednik .Jeńca", że jest to "plennik, połonienik, wojennoplennik, kołodnik", zaś współczesne słowniki języka rosyjskiego podają terminy: "plennik, plennyj, wojennoplennyj"3, czyli w obydwu językach strona semantyczna pojęcia zdaje się zachowywać formę przedmiotową w sposób trwały i jednoznaczny. Strona semiotyczna pojęcia ulega natomiast zasadniczej zmianie, ale tę kwestię odłożyć trzeba do innego nieco wątku rozważań. Warto jeszcze dodać jedno spostrzeżenie: w języku niemieckim, także serbskim i węgierskim, pojęcia Jeńca" i Jeniectwa" wykazują analogiczną "historyczną" niezmienność - trwałość. A więc strona podmiotowa pojęcia - określone położenie człowieka lub grupy ludzkiej, nazwijmy to "zniewoleniem" - bez względu na jego etymologię w danym języku. [tezeusz.pl]
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia (ul. Siennieńska 54)
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. M/9 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej